Zobacz nasze KETO jadłospisy

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej: czy ketoza jest dla Ciebie?

Przed podjęciem decyzji o przejściu na keto należy nie tylko dobrze poznać zasady tej diety, ale i zdawać sobie sprawę, jakie są przeciwwskazania do diety ketogenicznej. Nie jest to bowiem dieta, której mogą przestrzegać wszyscy - dlatego właśnie przedstawię Ci, dla kogo jest, a dla kogo nie jest dieta ketogeniczna. Dowiesz się także, jakie są potencjalne wady diety ketogenicznej i co zrobić, by była ona dla Ciebie zdrowa i bezpieczna.

lista-zakupow-ban

POBIERZ I WYDRUKUJ ZA DARMO

Dołącz do ponad 30 000 osób, które otrzymały DARMOWĄ keto listę zakupów oraz keto porady i wskazówki!

Dla kogo jest dieta ketogeniczna?

Zastanawiając się, dla kogo jest dieta ketogeniczna, należy wziąć pod uwagę nie tylko sposób jej działania, ale i oczekiwane efekty. Te mogą różnić się w zależności od celu, jaki przyświeca nam podczas przechodzenia na keto.

Dieta ketogenna to szereg korzyści zdrowotnych, do których zaliczymy między innymi:

  • obniżenie i uregulowanie poziomu cukru we krwi,
  • obniżenie poziomu tak zwanego złego cholesterolu,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • regulację rytmu dobowego, zwiększenie poziomu energii w ciągu dnia i łatwiejsze zasypianie w nocy (1),
  • polepszenie możliwości umysłowych i poznawczych, a nawet zwiększenie kreatywności.

Dla kogo jest dieta ketogeniczna? Dla osób, które są zainteresowane powyższymi efektami, a więc zwłaszcza dla osób borykających się z insulinoopornością, nadciśnieniem tętniczym, stanem przedcukrzycowym (a nawet cukrzycą). Warto pamiętać, że badania naukowe nad keto nadal trwają i wiele z nich daje obiecujące wyniki w zakresie przeciwdziałania, a nawet leczenia wielu innych chorób i dolegliwości.

wieksza-waga

Mimo wielu korzyści płynących z keto, jedną z głównych motywacji do podjęcia tego rodzaju diety pozostaje chęć utraty zbędnych kilogramów. Do osób mogących w szczególności skorzystać na praktykowaniu diety tłuszczowej zaliczymy zatem te, które:

  • chcą schudnąć w zdrowy i zrównoważony sposób,
  • są zainteresowane utratą tkanki tłuszczowej odkładającej się w miejscach, z których trudniej ją spalić - należą do nich uda czy brzuch,
  • pragną uregulować swój apetyt,
  • doświadczyły efektu jo-jo i/lub nie uzyskały oczekiwanych rezultatów w czasie stosowania diet opartych na spożywaniu niewielkiej ilości tłuszczów.

Dla kogo nie jest dieta ketogeniczna?

Wiesz, czym jest keto i dla kogo jest to dieta idealna - czas zatem, byś dowiedziała się, jakie mogą być przeciwwskazania do diety ketogenicznej. Pozwoli Ci to na podjęcie decyzji o przejściu na keto w bezpieczny i rozsądny sposób.

Warto odróżnić typowe keto efekty uboczne od potencjalnie niebezpiecznych efektów, które mogą wystąpić u osób mających przeciwwskazania do diety keto.

Typowe keto efekty uboczne mają charakter przemijający i nie są niebezpieczne dla zdrowia czy życia. Zwykle występują w czasie przystosowywania się organizmu do nowego dla niego stanu metabolicznego, jakim jest ketoza - jest to tak zwana keto adaptacja. Do takich efektów należą na przykład keto grypa czy keto oddech. Mogą, choć nie muszą, wystąpić one u całkowicie zdrowych osób rozpoczynających dietę ketogenną.

Keto efekty uboczne, które mogą wystąpić u osób wprowadzających do swojego życia zasady diety ketogenicznej mimo tego, że występują u nich przeciwwskazania do diety keto, są potencjalnie niebezpieczne dla ich zdrowia, a nawet życia. Obejmują one najróżniejsze dolegliwości. Niektóre z nich mogą powodować niegroźne pogorszenie samopoczucia, inne zaostrzać objawy chorobowe, a jeszcze inne - stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a w skrajnych przypadkach i życia danej osoby.

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej: cukrzyca

dieta-cukrzycowa

Przed chwilą przeczytałaś, że dieta ketogeniczna jest odpowiednia dla osób znajdujących się w stanie przedcukrzycowym, a nawet zmagających się z cukrzycą. Teraz okazuje się, że mogą to być jednak przeciwwskazania do diety keto. To jak to w końcu jest?

Wyróżniamy dwa typy cukrzycy:

  • cukrzyca typu 1 jest chorobą autoimmunologiczną (2),
  • cukrzyca typu 2 uznawana jest za chorobę cywilizacyjną, do której powstawania mogą wprawdzie przyczynić się uwarunkowania genetyczne, ale i prowadzony tryb życia.

Zasady diety ketogenicznej obejmują znaczne ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów, a efektami ich wprowadzenia w życie jest wspomniane już obniżenie i ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. Jest to rezultat wymarzony dla osób znajdujących się w stanie przedcukrzycowym oraz wielu diabetyków typu 2. Jeśli jednak ich choroba nie jest ustabilizowana, przebiega w ciężki sposób i wiąże się z powikłaniami czy chorobami towarzyszącymi takimi jak na przykład schorzenia nerek, lub wymaga przyjmowania dużej ilości leków, dieta ketogeniczna nie jest dla nich dobrym rozwiązaniem.

Podobnie jest w przypadku diabetyków typu 1. Dla tych osób płynące z diety keto korzyści mogą zmienić się w wady diety ketogenicznej. W wielu przypadkach te swego rodzaju minusy diety keto nie są tylko drobnymi niedogodnościami, a prawdziwym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Ryzykowna jest dla nich także keto adaptacja oraz utrzymująca się ketoza.

Dla osób cierpiących na cukrzycę typu 1 minusy diety keto to przede wszystkim:

  • potencjalna hipoglikemia, czyli zbyt duży spadek poziomu cukru we krwi,
  • ryzyko utraty kontroli nad chorobą (konieczność ciągłego dostosowywania ilości przyjmowanej codziennie insuliny do poziomu cukru we krwi),
  • zwiększone ryzyko wystąpienia kwasicy ketonowej (jej występowanie u osób niebędących diabetykami typu 1 jest skrajnie rzadkie, ale w razie czego polecam regularny pomiar ketonów nawet u zdrowych osób),
  • zbędna utrata wagi, która niekiedy może być nawet niebezpieczna dla zdrowia.

Ujmijmy to prosto. Jeśli chodzi o cukrzycę, dla kogo nie jest dieta ketogeniczna? Dla cukrzyków typu 1 oraz cukrzyków typu 2 o nieustabilizowanym, zaawansowanym lub ciężkim przebiegu choroby.

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej: choroby nerek

Dieta ketogeniczna wiąże się nie tylko ze wzrostem poziomu ciał ketonowych we krwi, ale również ze zwiększeniem intensywności pracy nerek. Dzieje się tak z powodu zwiększenia objętości i częstości oddawania kwaśnego moczu. Są to wady diety ketogenicznej dla osób, które:

  • mają uszkodzone nerki
  • cierpią na choroby nerek (na przykład PChN, przewlekłą chorobę nerek),
  • mają skłonności do wytwarzania kamieni nerkowych.

Niektóre z najnowszych badań naukowych pozwalają na stwierdzenie, że dieta ketogeniczna wcale nie ma tak dużego wpływu na nerki, jak dotychczas uważano, w szczególności jeśli chodzi o powstawanie kamieni nerkowych. Niestety, liczba tych badań jest wciąż na tyle mała, że nie można przestać uznawać choroby nerek za przeciwwskazania do stosowania diety ketogenicznej. Dla własnego bezpieczeństwa przed podjęciem diety keto i w trakcie jej trwania pozostań pod ścisłą kontrolą nefrologiczną.

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej: ciąża

ciaza-przeciwwskazania-do-keto

Okres ciąży, połogu i karmienia piersią nie jest dobrym czasem na przejście na keto, głównie dlatego, że keto adaptacja to dodatkowe obciążenie dla organizmu. Jeśli Twoim celem jest pozbycie się zbędnych kilogramów, odłóż ten plan na późniejszy czas - ciąża to nie moment na odchudzanie się, więc keto z deficytem kalorycznym jest bardzo złym pomysłem.

Składniki szczególnie istotne dla prawidłowego przebiegu ciąży, takie jak na przykład kwas foliowy, cholina czy witaminy z grupy B, mogą na keto nie zostać dostarczone naszemu organizmowi w wystarczających ilościach. Dzieje się tak ze względu na fakt, że jadłospis keto wyklucza spożywanie wielu owoców, warzyw i ziaren.

Dieta ketogeniczna a karmienie piersią

Od dawna wiadomo już, że skład mleka matki nie jest całkowicie zależny od jej diety (3). Nie zmienia to jednak faktu, że czas ciąży i karmienia piersią powinien wiązać się ze szczególną dbałością o dostarczanie sobie wielu składników odżywczych obecnych w owocach, warzywach czy produktach pełnoziarnistych oraz o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Może być to na keto wyjątkowo trudne.

Czas połogu i karmienia piersią to przeciwwskazania do diety keto także ze względu na fakt, że dieta ketogeniczna w naturalny sposób reguluje nasz apetyt i opiera się na spożywaniu dań, które na długo zapewniają nam poczucie sytości. Ponieważ matki karmiące powinny przyjmować nieco więcej kalorii, stosowanie keto w okresie karmienia może wiązać się z ryzykiem niespożywania wystarczającej ilości jedzenia (energii), co przełożyć się może na zmniejszenie ilości matczynego mleka.

Inne przeciwwskazania do diety ketogenicznej

Jak już wspominałam, dieta ketogeniczna jest nadal obiektem licznych badań naukowych. Na ich podstawie można przypuszczać, że przeciwwskazania do stosowania diety ketogenicznej to także:

  • młody wiek (za wyjątkiem sytuacji, w których dieta ketogeniczna jest elementem terapii, jak na przykład w epilepsji),
  • niedoczynność tarczycy,
  • choroby trzustki,
  • problemy z kośćmi - zarówno występowanie, jak i genetyczne skłonności do występowania stanów chorobowych takich jak osteoporoza i osteopenia.

Przeciwwskazania do diety keto obejmują również:

  • niedowagę,
  • zaburzenia odżywiania, także w przypadku osób mających historię takich zaburzeń,
  • niedawno przebyte leczenie operacyjne.

Warto pamiętać, że osoby, które na co dzień przyjmują leki, powinny zachować szczególną ostrożność względem diety ketogenicznej i koniecznie skonsultować się ze swoim lekarzem przed wprowadzeniem jej do swojego życia.

Dieta ketogeniczna a brak woreczka żółciowego

Czy dieta ketogeniczna jest niebezpieczna dla osób bez woreczka żółciowego? To temat, który wzbudza wiele kontrowersji - najnowsze badania pozwalają przypuszczać, że keto o obniżonej ilości spożywanego tłuszczu nie musi być dla osób bez woreczka żółciowego niezdrową dietą.

Osoby mające problemy z woreczkiem żółciowym (4) lub będące po zabiegu cholecystektomii powinny uważać na zawartość tłuszczów w swojej diecie, wspierać ich rozkład oraz spożywać odpowiednią ilość błonnika pokarmowego. Warto jednak pamiętać, że trójglicerydy średniołańcuchowe (MCT), które znajdziemy w oleju kokosowym czy MCT, są wchłaniane szybko i bez udziału woreczka żółciowego. Jeśli nasz jadłospis keto opiera się na ich spożywaniu, takie zdrowotne przeciwwskazania do diety keto tracą na znaczeniu.

dieta-keto-serce

Podobne wątpliwości wzbudza temat, jakim jest dieta ketogeniczna a serce - dzieje się tak ze względu na skojarzenie diety ketogenicznej ze wszystkimi, a nie tylko zdrowymi tłuszczami. W wielu przypadkach keto jest dietą korzystną dla "sercowców", choć część lekarzy uznaje genetyczne tendencje do występowania chorób serca za przeciwwskazania do diety ketogenicznej.

Znam przeciwwskazania do diety keto - co teraz?

Wiesz już, na czym polega keto i dla kogo jest to dieta idealna - ważne jest jednak to, że wiesz także, jakie są przeciwwskazania do diety ketogenicznej. Jeśli należysz do osób, które nie powinny na nią przechodzić lub masz wątpliwości w tym zakresie, koniecznie skonsultuj się ze swoim lekarzem przed podjęciem ostatecznej decyzji o przejściu na keto. Zrobić powinny to zresztą wszystkie osoby, które zastanawiają się nad rozpoczęciem diety ketogennej - bezpieczeństwo i zdrowie są najważniejsze, dlatego pamiętaj, by wykonać wszystkie stosowne badania!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu