Zobacz nasze KETO jadłospisy

Keto suplementy: co suplementować na diecie ketogenicznej?

Suplementacja na diecie ketogenicznej to temat wzbudzający zainteresowanie wśród wszystkich osób chcących osiągać jak najlepsze rezultaty na diecie ketogennej - aby jednak przyniosła oczekiwane efekty, warto wiedzieć, jakie keto suplementy wybrać.

Dlatego właśnie z mojego dzisiejszego wpisu dowiesz się, jakie suplementy na keto są najlepsze i dlaczego warto po nie sięgać. 

lista-zakupow-ban

POBIERZ I WYDRUKUJ ZA DARMO

Dołącz do ponad 30 000 osób, które otrzymały DARMOWĄ keto listę zakupów oraz keto porady i wskazówki!

Suplementacja na diecie ketogenicznej - czy jest konieczna?

suplementy-diety

Zbilansowany jadłospis keto powinien zapewniać nam wszystkie niezbędne do prawidłowej pracy organizmu składniki odżywcze. Tyle teorii - w praktyce uniknięcie pewnych niedoborów może być bardzo trudne nawet dla osób doświadczonych w życiu na keto. Na szczęście z pomocą przychodzą suplementy diety ketogenicznej.

Warto pamiętać, że niedobory zdarzają się także osobom praktykującym tradycyjną dietę (1) i często nie zdają sobie one z tego sprawy. Dieta ketogeniczna, która siłą rzeczy wymaga od nas rezygnacji ze spożywania pewnych grup produktów żywnościowych, wiąże się zatem ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia niedoborów. Zdrowe keto to nie tylko odpowiedni keto jadłospis, ale i świadome działania wspierające efektywną pracę organizmu - suplementy na diecie ketogenicznej także do nich należą.

Jak działają suplementy keto?

Oprócz zapewnienia organizmowi ogólnie prawidłowego sposobu działania, suplementy na diecie ketogenicznej mogą przynosić nam wiele innych korzyści. Należą do nich między innymi:

  • przywrócenie i utrzymanie równowagi elektrolitowej,
  • zmniejszenie lub wyeliminowanie różnego rodzaju problemów związanych z funkcjonowaniem układu pokarmowego,
  • poprawa funkcjonowania układu odpornościowego,
  • zmniejszenie stanów zapalnych wewnątrz organizmu,
  • pomoc w kontrolowaniu apetytu,
  • stabilizacja nastroju,
  • ułatwienie wejścia w stan ketozy i utrzymywania go (w tym łatwiejsza keto adaptacja oraz stymulacja produkcji ciał ketonowych),
  • pozytywny wpływ na efekty uboczne diety ketogenicznej takie jak keto grypa (zarówno dzięki niwelowaniu skutków odwodnienia organizmu, jak i na przykład korzystnemu działaniu na mięśnie),
  • zapewnienie odpowiedniego poziomu energii w ciągu dnia i zmniejszenie zmęczenia.

Jakie suplementy przy diecie ketogenicznej?

Suplementacja na diecie ketogenicznej może przybierać różne formy. Do najpopularniejszych z nich należą suplementy keto przyjmowane pod postacią płynu (uzyskanego przez zmieszanie zawierającego je proszku z wodą czy mlekiem roślinnym) lub keto tabletki. Nie zapominajmy jednak, że brakujące składniki uzupełnimy także wtedy, gdy swój keto jadłospis wzbogacimy zawierającymi je produktami - odpowiednio dobrane warzywa, ryby, oleje czy produkty bogate w błonnik pokarmowy to także swego rodzaju keto suplementy!

Zasady diety keto nakazują nie tylko spożywanie odpowiedniej ilości każdego z trzech makroskładników, ale również stawianie na najlepsze możliwe produkty spożywcze. Z pewnością pamiętasz, że zdrowe keto to nieprzetworzona, najlepiej ekologiczna żywność pochodząca ze sprawdzonych źródeł oraz wnikliwe czytanie składów produktów.

Suplementy na ketozie również powinny charakteryzować się najwyższą jakością. Warto dokładnie przyjrzeć się im przed zakupem - nie wolno na nich oszczędzać, ale dobrze jest mieć świadomość, że niektóre "magiczne" keto tabletki czy proszki to nic innego jak korzystanie z rosnącej popularności diety ketogenicznej. Nie daj się naciągnąć!

Suplementy keto: elektrolity

Suplementacja na diecie ketogenicznej kojarzy się przede wszystkim z elektrolitami. Za taki stan rzeczy odpowiada konieczność ich uzupełniania, która związana jest ze spadkiem ich poziomu wynikającym ze zwiększenia ilości i objętości wydalanego moczu oraz ich utratą wraz z wydzielanym potem. Niedobór elektrolitów powoduje szereg nieprzyjemnych objawów takich jak:

  • bóle i zawroty głowy,
  • bóle, skurcze i drżenie mięśni,
  • dolegliwości trawienne,
  • brak apetytu, nudności,
  • obrzęki,
  • uczucie zmęczenia.
napoje-dla-sportowcow

Elektrolity uzupełniać można poprzez stosowanie suplementów w tabletkach czy proszku oraz picie bogatych w nie napojów dla sportowców (bez cukru!) i domowych napojów elektrolitowych, ale nie tylko. Stosując zawierające elektrolity suplementy keto uzupełniamy:

  • sód - uzupełnimy go poprzez solenie potraw i wody,
  • potas - znajdziemy go w cukinii, łososiu, awokado czy orzechach,
  • wapń - znajduje się w wysokiej jakości nabiale, jarmużu, szprotkach i sardynkach oraz produktach sojowych,
  • magnez - znajdziemy go w szpinaku i podobnych roślinach liściastych, makreli, awokado, pestkach dyni.

Znakomitym źródłem elektrolitów i witamin jest także domowy bulion warzywny lub na kościach. Na jego spożywaniu nie tylko skorzysta nasze samopoczucie, ale i łatwiej ustąpią efekty uboczne diety ketogenicznej takie jak grypa węglowodanowa.

Aby bogate w elektrolity suplementy keto przyniosły nam poprawę samopoczucia, konieczne jest zadbanie o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Bez niego nawet najlepszy keto suplement diety nie przyniesie nam oczekiwanej ulgi. Pij dużo wody każdego dnia - Twój organizm Ci za to podziękuje!

Jeśli dbasz o odpowiedni poziom nawodnienia, stosujesz zbilansowany jadłospis keto oraz przyjmujesz zawierające elektrolity keto suplementy, a mimo to przez dłuższy czas odczuwasz wymienione wyżej dolegliwości, wykonaj badanie poziomu elektrolitów - tak zwany jonogram (2). Dzięki niemu zidentyfikujesz źródło problemu i skutecznie dobierzesz nawadniające suplementy na keto.

Keto suplementy: witamina D

slonce-witamina-d

Szacuje się, że problem niedoboru witaminy D występuje u nawet 80% Polaków. Choć dieta ketogeniczna nie powoduje zwiększonego ryzyka wystąpienia tego typu niedoboru, suplementy na keto powinny zawierać witaminę D, ponieważ wspiera ona procesy wchłaniania innych składników odżywczych, w szczególności wapnia.

Osoby borykające się z insulinoopornością lub znajdujące się w stanie przedcukrzycowym z pewnością zainteresuje fakt, że badania wykazują istnienie związku niedoboru witaminy D z powstawaniem cukrzycy (3). Uzupełniając suplementy na diecie ketogenicznej o witaminę D poprawiamy tolerancję glukozy i przywracamy prawidłowe wydzielanie insuliny, a także pośrednio wpływamy na efektywność jej działania dzięki powiązaniom między witaminą D a wapniem.

Ponieważ niedobór witaminy D jest obok niedoboru witaminy B12 najczęściej występującym problemem wśród osób stosujących diety bezmięsne, zawierające ją keto suplementy powinny koniecznie stosować osoby, których wyborem jest dieta ketogeniczna wegetariańska.

Witaminę D zawierają nie tylko dobrej jakości suplementy keto, ale również tłuste ryby, masło, podroby, jajka i grzyby. Witamina D to przy tym tak zwana "witamina słońca" - kto by pomyślał, że suplementy na keto mogą obejmować spacer w słoneczny dzień? Warto wprowadzić go do swojego rozkładu dnia!

Keto suplementy: ketony egzogenne

ketony-egzogenne

Ketony egzogenne to suplementy keto, które są coraz popularniejsze wśród osób stosujących keto zasady w codziennym życiu. Zawierające je suplementy diety ketogenicznej bezpośrednio zwiększają poziom ketonów we krwi.

Egzogenne ciała ketonowe to dobry pomysł, jeśli interesuje nas suplementacja na ketoadaptacji. Dzięki nim możemy przyspieszyć proces wchodzenia w ketozę oraz łatwiej ją utrzymywać, a także zwiększamy szanse na to, że keto adaptacja nie będzie wiązać się dla nas z dotkliwymi dolegliwościami keto grypy.

Nie oznacza to, że ketony przyjmuje się tylko na początku przygody z keto - tego typu suplementy na ketozie mogą pozytywnie wpływać na efekty diety ketogenicznej poprzez pomoc w zakresie kontrolowania apetytu i zmniejszania głodu. Suplementy diety ketogenicznej zawierające egzogenne ciała ketonowe pomagają także w powrocie do ketozy w przypadku wyjścia z niej oraz wspierają podejmowanie efektywnej aktywności fizycznej, szczególnie w zakresie dostarczania organizmowi energii podczas treningów wytrzymałościowych.

Musisz również wiedzieć, że ketony egzogenne mogą czasami spowolnić proces odchudzania ponieważ blokują proces spalania tkanki tłuszczowej. Dlatego zanim zdecydujesz się na suplementację ketonami egzogennymi to zacznij najpierw od dobrze zbilansowej diety ketogenicznej, która wprowadzi Cię w naturalny i rzeczywisty stan ketozy.

A jeśli potrzebujesz szczegółowego planu dietetycznego to zajrzyj tutaj koniecznie.

jadlospis-ketowariatka

Inne suplementy keto

Suplementy na diecie ketogenicznej to naprawdę temat-rzeka, dlatego postanowiłam pokrótce opisać jeszcze kilka najważniejszych z nich.

Kwasy omega-3 to niezbędny element diety ketogenicznej. Często nie dostarczamy sobie wystarczającej ich ilości, skupiając się na innych rodzajach tłuszczów - jest to błąd, ponieważ kwasy omega-3 zapobiegają rozwojowi chorób serca oraz dolegliwości związanych z cukrzycą typu 2 i otyłością. Brak równowagi między kwasami tłuszczowymi omega-6 (występującymi w żywności przetworzonej oraz wielu olejach roślinnych) a omega-3 odpowiada za powstawanie stanów zapalnych w organizmie - dlatego właśnie warto wybierać suplementy na keto bogate w kwasy omega-3. Jako zawierające go suplementy na ketozie wykorzystać możemy także żywność, przede wszystkim tłuste, dzikie ryby i owoce morza, niektóre oleje roślinne (na przykład lniany czy arachidowy) oraz orzechy (na przykład włoskie) i nasiona (chia).

Olej MCT to popularny na keto produkt, na którym skorzysta zarówno suplementacja na ketoadaptacji, jak i po niej. Jego działanie jest naprawdę imponujące - olej MCT pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i odchudzaniu na keto, ponieważ ma właściwości termogenne i ketogenne, a także pozytywnie wpływa na nasz apetyt i jego regulację. Tego typu olej można stosować jako dodatek do potraw oraz napojów, na przykład słynnej kawy kuloodpornej.

Enzymy trawienne to także przydatne suplementy na diecie ketogenicznej - pomagają one w pozbyciu się problemów ze strony układu trawiennego. Negatywne efekty diety ketogenicznej często obejmują różnego rodzaju dolegliwości żołądkowo-jelitowe, takie jak biegunki, zaparcia, nudności czy refluks - enzymy trawienne rozkładające tłuszcze i białka to wyjątkowo przydatne w przypadku ich wystąpienia suplementy na keto, które warto dodatkowo wesprzeć odpowiednią dawką błonnika.

Suplementy diety keto dla kobiet

Polecane wyżej suplementy diety ketogenicznej mogą i powinny być stosowane zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Panie, które interesuje dieta ketogenna i suplementy na diecie ketogenicznej powinny zwrócić przy tym szczególną uwagę na suplementację niektórych składników ze względu na ich niebanalne znaczenie dla zachowania równowagi hormonalnej, funkcji rozrodczych czy zdrowia włosów, skóry i paznokci.

Suplementy diety keto dla kobiet powinny zatem zawierać:

  • witaminę D,
  • witaminy z grupy B (B6, B7, B9, B12),
  • cynk i selen,
  • kwasy omega-3.

Zanim zdecydujesz się na dany keto suplement diety, poświęć chwilę na wybranie najlepszego dla siebie preparatu. Suplementy diety keto dla kobiet powinny być dobrane nie tylko do przestrzeganej diety, ale również wieku i stanu zdrowia. Jest to szczególnie istotne w przypadku pań mających problemy z gospodarką hormonalną i prawidłową pracą tarczycy (4).

Wiem już, czym są keto suplementy - co dalej?

Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci przekonać się, że suplementacja na diecie ketogenicznej nie jest niczym dziwnym czy skomplikowanym. Teraz, kiedy wiesz już, jak się suplementować na diecie ketogenicznej, możesz bezpiecznie sięgnąć po dostosowane do Twoich potrzeb keto suplementy - pamiętaj jednak, by stawiać na produkty najwyższej jakości i przyjmować je z rozsądkiem, a najlepiej w porozumieniu z lekarzem lub dietetykiem specjalizującym się w diecie ketogennej. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu